Markó-Valentyik Anna, Hegymegi Máté Woyzeck-je, benne Mjor Erik címszereplőként és az Apró kozmikus félreértés előadása vitte haza a díjakat.
A 2019. március 20. és 24. között zajló MOST FESZT 2019 öt napja alatt tíz előadást (négy monodrámát és hat stúdiószínházi produkciót) láthatott a fesztiválközönség, a Cím nélkül hajlék-kaland-játék versenyen kívüli előadásként szerepelt.
Markó-Valentyik Anna az Ideje a meghalásnak előadásában
A monodrámákat (a fesztiválszereplés sorrendjében) Ozsvár Róbert (Georg Büchner: Woyzeck, az Újvidéki Színház előadása, osztályvezető tanárok: László Sándor, Balázs Áron), Markó-Valentyik Anna (Alaine – Ideje a meghalásnak – Polcz Alaine szövegeiből szerkesztette: Markó-Valentyik Anna, a KL Színház előadása, rendező-koreográfus: Ladányi Andrea), Martinkovics Máté (Az egérlyukból – Fjodor Mihajlovics Dosztojevszkij Feljegyzések az egérlyukból című kisregénye alapján, a nyíregyházi Móricz Zsigmond Színház előadása, rendező: Zsámbéki Gábor) és Fodor Alain Leonard (Drognapló – Kubiszyn Viktor műve nyomán, a gyergyószentmiklósi Figura Stúdió Színház előadása, rendező: Faragó Zénó) játszották.
A stúdiószínházi előadások sorát Háy János A lány, aki hozott lélekből dolgozott című botrányjátéka nyitotta (a Nézőművészeti Kft, a Szkéné és az Ördögkatlan közös előadása, rendező: Szabó Máté), majd Simon Gray A játék vége című színműve következett (a Kecskeméti Katona József Színház előadása, rendező: Rusznyák Gábor), a fesztivál harmadik napján versenyen kívüli előadásként a Cím nélkül hajlék-kaland-játékot láthatta a közönség (a Mentőcsónak Egység – STEREO AKT előadása, rendező: Boross Martin). A stúdiószínházi előadások sorában Ivan Viripajev Részegek című színművét (előadják a Kaposvári Egyetem Rippl-Rónai Művészeti Karának V. évfolyamos színművész hallgatói, rendező: Bergendi Barnabás e.h.) Georg Büchner Woyzeck című drámatöredéke követte (a Szkéné Színház Staféta-nyertes előadása, rendező: Hegymegi Máté). A stúdiószínházi programot az Apró kozmikus félreértés című előadás zárta (mágikus valóság Forgách András 12 nő voltam című műve nyomán, a temesvári Csiky Gergely Állami Magyar Színház előadása, rendező: Csábi Anna).
Major Erik a Woyzeck-ben (fotó: Mészáros Csaba)
A fesztivál a korábbi évek hagyományait folytatva az ITT ÉS MOST KÓSTOLÓ elnevezésű gasztronómia programmal is kiegészült, az előadások után pedig az ITT ÉS MOST KÖZÖNSÉGTALÁLKOZÓ keretében beszélgethettek az érdeklődők az előadásokat létrehozó színészekkel, rendezőkkel. Az ITT ÉS MOST KONCERT Ferenczi György és az 1sö Pesti Rackák – Apáti Ádám, Pintér Zsolt, Bizják Gábor, Jankó Miklós – fellépésével került megrendezésre.
A fesztivál hagyományait követve a MOST FESZT 2019 során a meghívott versenyelőadások szakmai zsűri előtt mérettethették meg magukat. A háromtagú zsűriben Molnár Piroska színművész, Gyarmati Kata dramaturg és Török Ákos újságíró, a Deszkavízió szerkesztője foglaltak helyet.
Molnár Piroska, Török Ákos, Gyarmati Kata
Molnár Piroska a fesztivál zsűrijébe való felkérésével kapcsolatban elmondta: „Nagyon régóta nem volt már olyan összefüggő öt nap a naptáramban, amikor színházi elfoglaltságaim mellett bármi másra ráértem volna. Amikor igazgató úr felhívott, örömmel konstatáltam, hogy szabad vagyok. A legfőbb ok azonban, ami miatt elvállaltam a felkérést az, hogy mindig nagyon boldogan nézek színházat. Arra pedig valóban nagyon kevés alkalmam van, hogy a vidéki és a határon túli kollegák előadásait megtekinthessem. Hogy ezek ráadásul stúdiószínházi előadások és monodrámák, ez még jobban felkeltette az érdeklődésemet. Már csak azért is, mert néhány szereplős kamarajellegű előadásokban természetesen jómagam is többször játszottam már, de monodrámát még nem csináltam. Az ok egyszerű: csapatjátékos vagyok és ez a típusú színpadi egyedüllét színészként soha nem vonzott igazán. Azonban nézőként, pontosabban zsűritagként igen! Nem csalódtam, mert a fesztivál programja hihetetlenül izgalmas, ráadásul meglepődve tapasztaltam, hogy lényegében minden előadásban szerepel egy-egy volt tanítványom vagy ismerős kolléga. Így tényleg otthon érezhettem magamat a fesztiválon! A zsűrizés feladatát és felelősségét szintén nagyon élveztem. Eddig elsősorban inkább szavalóversenyek, drámapályázatok kapcsán kértek fel ilyen típusú feladatokra, egy színházi fesztivál zsűrijében részt venni újdonság számomra.”
A fesztiválprogram kapcsán Molnár Piroska kiemelte: „Azt nem tudom, szándék volt-e az előadások válogatása során, hogy ennyi fiatal művész – és általuk létrehozott előadás – kapjon szerepet a programban, de nagyon boldog vagyok, amikor ennyi tehetséges fiatal embert láthatok! A jövőjük bizonyára nem lesz könnyű, mert túltelített a pályánk. Ugyanakkor nem féltem őket, mert azt látom, mindegyikőjük megtalálja a helyét és érvényesül, ha másként nem, akkor maguknak teremtik meg a megmutatkozási lehetőségeket. Nagyon fontosnak érzem mindazt, amit ezektől a fiataloktól tanulhatunk. Soha nem szerettem a „bezzeg az én időmben” kezdetű mondatokat, mert azt gondolom, az én életkoromban sem szabad az embernek bezárkóznia. Nyitottnak kell lenni és tudomásul venni, hogy az élet folyamatosan változik. Lehet, hogy ez a generáció másként él, hogy esetleg nem az és nem úgy érdekli őket, ami minket, hogy nem azt olvassák, amit mi. Ezt azonban nem lehet számon kérni rajtuk. Sőt! Más világ van körülöttük és bennük is! Ezt pedig tudni kell elfogadni. Mert ez a világ nem értéktelenebb, csak más, mint a mi generációnké! És erre nagyon szép példákat láttam ezen a fesztiválon. Boldog vagyok, hogy itt lehettem!”
Apró kozmikus félreértés
Gyarmati Kata a MOST FESZT kapcsán kihangsúlyozta: „Az alapítás óta figyelemmel kísérem a fesztivált. Volt olyan év, amikor aktív résztvevőként, az egyik versenyelőadás dramaturgjaként, versenyben lévő társulat megbízott igazgatójaként és volt olyan, amikor egyszerű nézőként jöttem Tatabányára. Visszagondolva az elmúlt évek fesztiválprogramjára azt látom, hogy egyre merészebb a válogatás. Olyan produkciók kerülnek be a kínálatba, amelyek folyamatosan feszegetik a közönség igénye alapján felállítható határokat. Kifejezetten örvendetesnek tartom, hogy a szervezők látható módon nem kompromisszumok mentén válogatnak. Ennek megfelelően az előadások nem az alkotók vagy éppen a cím feltétlen ismertsége, esetleg a biztos közönségsiker okán kerülnek be a programba. A nézők reakcióin ugyanakkor azt érzem, hogy nagyon jól fogadják ezt a tematikát. Nap mint nap ismerős arcokkal találkozom a közönség soraiban, ami azt jelenti, hogy nézői oldalról létrejött ebben a színházban egy olyan bázis, amely öt napra kiszakítja magát a hétköznapokból és végig nézi ezeket az előadásokat. Ez az érdeklődés pedig felbecsülhetetlen egy színház és az általa szervezett fesztivál életében. Színházi emberként pontosan értem mit jelent, hogy ebben a városban a közönségnek közös útja van a színházával!”
Török Ákos a tatabányai fesztiválról elmondta: „A fesztivál előadásait látva szembetűnő számomra, mennyi a fiatal az alkotók, létrehozók és a játszók között. Ez önmagában nem jó vagy rossz, ugyanakkor felmerül a kérdés, miért nem képviselteti magát markánsabban – főleg a monodrámák esetén – az érettebb korosztály. A válogatók ízlése és a válogatás hangsúlyeltolódásai mellett bizonyára okozója ennek a ténynek az is, hogy a fesztivál célcsoportját alkotó határontúli, független és vidéki színházak esetén – szakmai helyzetéből adódóan – talán inkább a fiatalabb korosztály érintett a monodrámák létrehozásában. Arról nem is beszélve, hogy bizonyos színházak láthatóan felkarolják a pályakezdő, friss diplomás vagy éppen a diplomájuk megszerzéséhez vizsgaelőadásként a monodráma műfaját választó fiatalokat, lehetőséget teremtve ezzel arra, hogy repertoáron tarthassák produkcióikat.
Az egérlyukból
A fesztivállal kapcsolatos másik fontos pozitív élményem a nézők közönségtalálkozókon való aktív részvételéből adódik. Sok fesztivál vagy önálló színházi előadás küzd azzal a problémával, hogy a hozzájuk kapcsolt közönségtalálkozókon nem marad ott elég néző, akik ott maradnak, azok pedig nem igazán érdeklődők. A MOST FESZT közönségtalálkozókon ennek a típusú érdektelenségnek nyomát sem láttam. A fesztivál beágyazottságát mi sem mutatja jobban, mint hogy az előadások utáni beszélgetéseken szinte az összes néző ott marad, az értő és érdeklődő hangulat megteremtésében pedig ezeknek a nézőknek elvitathatatlan szerepe van. Úgy gondolom, az idei MOST FESZT újabb bizonyítékát adta annak, hogy Tatabányán sikerült kinevelni egy nyitott, színházra éhes közönségréteget.”
A MOST FESZT 2019 díjazottjai
A szakmai zsűri díjai
Legjobb monodráma előadás
Alaine – Ideje a meghalásnak
bábelőadás felnőtteknek
Polcz Alaine szövegeiből szerkesztette: Markó-Valentyik Anna
játssza: Markó-Valentyik Anna
rendező-koreográfus: Ladányi Andrea
A KL Színház előadása
Legjobb stúdiószínházi előadás
Georg Büchner: Woyzeck
drámatöredék
A szövegkönyv Thurzó Gábor és Halasi Zoltán fordításának, valamint Peer Krisztián szövegének felhasználásával készült, Daniel Schmolling vallomását Ruttkay Zsófia fordította
rendező: Hegymegi Máté
A Szkéné Színház Staféta-nyertes előadása
Legjobb alakítás különdíja
Major Erik e.h. - Georg Büchner: Woyzeck című drámatöredékben nyújtott teljesítményéért.
A szövegkönyv Thurzó Gábor és Halasi Zoltán fordításának, valamint Peer Krisztián szövegének felhasználásával készült, Daniel Schmolling vallomását Ru
tkay Zsófia fordította
rendező: Hegymegi Máté
A Szkéné Színház Staféta-nyertes előadása
A Magyar Művészeti Akadémia különdíja a legjobbnak ítélt produkcióért
Apró kozmikus félreértés
mágikus valóság Forgách András 12 nő voltam című műve nyomán
rendező: Csábi Anna
A temesvári Csiky Gergely Állami Magyar Színház előadása
A közönségzsűri díja
A szakmai zsűri mellett közönségzsűri is részt vett a fesztiválelőadások díjainak odaítélésében. A közönségzsűri tagjait a szervezők a fesztivál kezdete előtt azon nézők közül sorsolták ki, akik tíz előadásos, azaz a MOST FESZT 2019 valamennyi előadását tartalmazó bérletet vásároltak. A három tagból álló közönségzsűriben Béndek Lászlóné tanító (Felcsút), Konczer Kinga szabadúszó, tanár (Komárom) és Kovács Gábor közgazdász, tanár (Tatabánya) képviselte a nézők véleményét. A közönségzsűri által kiadott díj jellegét a fesztivál szervezői előzetesen nem határozták meg, így annak végleges formáját a közönségzsűri tagjai alakították ki.
Martinkovics Máté Az egérlyukból című monodrámában nyújtott alakításáért, karakterformáló erejéért, hiteles és természetes szerepformálásáért, dramaturgiai munkájáért a MOST FESZT 2019 közönségzsűrijének díját kapta.
(Forrás: Jászai Mari Színház)