A maratonfutók tiszteletkört futnak előadás rendezőjével beszélgetett Bányász Árpád.
Paolo Magelli húszas éveinek végén járt először a Magyar Színházban, ami persze akkor még Nemzeti volt. Csehov: Sirályát rendezte és ez volt élete első külföldi vendégjátéka.
Paolo Magelli (fotó: Juhász Éva / Magyar Színház)
Azóta sokszor rendezett már Magyarország különböző színházaiban Zalaegerszegtől Miskolcon át Budapestig és most visszatért a Magyarba, hogy egy ízig-vérig balkáni feketekomédiát állítson színpadra Dušan Kovačević: A maratonfutók tiszteletkört futnak-ját, ami Szerbiában már-már nemzeti dráma illetve komédia.
Paolo Magelli-nek pontos olvasata van a színdarabról: „Amikor Dušan Kovačević megírta ezt a komédiát egészen más valósághoz és politikai környezethez kötötte a mondanivalóját. Viccesen ugyan, de erőteljesen mutatja a be a kapitalista rendszert, a tőke felhalmozását, a tőkét amely mindent bekebelez és mindent elvesz, ám ugyanakkor semmit sem ad. Ez a szabadkapitalizmus erőteljes kritikája, ami nem csak Magyarországra, hanem az egész világra is vonatkoztatható”.
Paolo Magelli szerint minden nemzetet jellemzik a színészei. „A színész minden más művésztől eltérően, mesterséges gyors módon mutatja be a világot, amiben él. Claude Lévi-Strauss híres antropológus azt mondta, hogy ha meg akarsz ismerni egy nemzetet, nézd meg mi van az étlapjukon, aztán nézd meg, hogy mit adnak a televíziójukban és egyszeriben megérted őket. Megérted a múltjukat és a jövőjüket is. A színész ott van a tévében vagy a színpadon. bevezetnek minket ebbe a világba. Minden színészkülönböző és jellemzők arra a népre ahonnan jönnek. Rajtuk keresztül könnyebben megismerhetjük az adott társadalmat és annak kultúráját”.
(Forrás: Magyar Színház)